Werkprogramma 2025-2026

In maart 2024 lanceerde de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) zijn Agenda voor het Onderwijsbeleid 2024-2029: Een toekomst voor ambitieus en kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen. Die agenda vormt ook de leidraad bij het Werkprogramma van de Vlor voor het werkjaar 2025-2026. De rode draad in onze adviezen is de vraag hoe beleidsinitiatieven bijdragen aan een totaalaanpak voor ambitieus en kwaliteitsvol onderwijs, met een langetermijnperspectief en vanuit het engagement om samen beleid te maken. Dat doen we door voorop te lopen, te verbinden en te verrijken. Samen richting geven aan onderwijsbeleid, vanuit de kracht van alle onderwijspartners. Dat is en blijft onze missie. 

De Vlor wil samen met de Vlaamse Regering bouwen aan een coherent beleid rond kwaliteitszorg in de verschillende onderwijsniveaus en -vormen, waarbij de focus ligt op het stimuleren van kwaliteitsontwikkeling. Daarbij hanteert de raad een brede visie op onderwijskwaliteit. Naast de kwalificerende rol van onderwijs en de aandacht voor het bereiken van leerresultaten, heeft het onderwijs een even belangrijke socialiserende en persoonsvormende functie.

Kwaliteitsvol onderwijs is het gezamenlijk werk én de collectieve verantwoordelijkheid van vele actoren: leraren, leidinggevenden, ondersteuners, besturen, lerenden en hun ouders, pedagogische begeleiding, middenveldorganisaties, de verschillende overheden, de bredere welzijnssector ... Onderwijs kan alleen goed werken als al die actoren de vorming van leerlingen, studenten en cursisten vooropstellen. Dat vereist een goede samenwerking, gekenmerkt door een duidelijke taakverdeling, afspraken over wie welke verantwoordelijkheden heeft en hoe die worden opgenomen, afspraken over wie wat aanstuurt en hoe, en afspraken over wat het gezamenlijke resultaat moet zijn.

De Vlaamse Onderwijsraad werkt rond twee maatschappelijke vraagstukken die in alle onderwijsniveaus leven en die de raad deze legislatuur uitdiept: Onderwijs in de samenleving en Recht op leren in onderwijs. Die vraagstukken bouwen verder op onze Agenda voor het Onderwijsbeleid. Hieronder vindt u een overzicht van onze inhoudelijke speerpunten. De maatschappelijke vraagstukken staan voorop, maar daarnaast werken we nog rond een aantal actuele thema's en uitdagingen.