Werkprogramma 2025-2026: Diversiteit en inclusie
Consultatienota inclusief onderwijs
Op 4 april 2025 keurde de Vlaamse Regering de visienota ‘Stappenplan richting inclusiever onderwijs’ goed die de minister van Onderwijs had voorgelegd. De Vlaamse Regering beschrijft in die visienota het traject dat ze zal doorlopen om te komen tot een visie, strategie en tijdspad voor een meer inclusief onderwijssysteem in 2040.
Deze visienota wordt nu door de minister omgezet naar een consultatienota. Die zal rekening houden met de verslagen en adviezen van onder andere het Rekenhof, de Onafhankelijke Commissie Inclusief Onderwijs, het Vlor-advies ‘Blik op de toekomst van het buitengewoon secundair onderwijs’, e.a. De nota wordt opgeleverd en meegedeeld aan de Vlaamse Regering in het najaar van 2025. Vervolgens wordt de consultatienota voorgelegd aan een staten-generaal en de relevante adviesraden.
De Vlaamse Onderwijsraad zal een advies uitbrengen over de consultatienota. De raad zal daarvoor verder bouwen op gedeelde visieontwikkeling en breed overleg in de Vlaamse Onderwijsraad. Vertrekpunt is het advies van de onafhankelijke commissie Inclusief onderwijs, aangevuld met recente onderzoeksresultaten, bevindingen in het rapport van het Rekenhof en de aanbevelingen uit het eerdere advies ‘Blik op de toekomst van het buitengewoon secundair onderwijs’.
Op basis van die voorgelegde adviezen, de bevindingen van de commissie voor criteria van attestering en de evaluatie van het leersteundecreet zal de minister een strategienota uitwerken en die voorleggen aan het Vlaams Parlement. Die nota zal de verdere verfijning van de visie, de strategie en de concrete maatregelen bevatten voor een meer inclusief onderwijssysteem in 2040.
Drempels bij instroom en doorstroom doorheen hoger onderwijs
De Vlaamse Onderwijsraad heeft de ontwikkelingen rond studie-efficiëntie en studievoortgang de voorbije bestuursperiode nauw opgevolgd. Ook voor deze legislatuur staan er in het Regeerakkoord 2024-2029 en de beleidsnota Onderwijs 2024-2029 enkele maatregelen ingeschreven die het belang van dit thema in de verf zetten.
De raad vindt dit thema belangrijk vanuit de vaststelling dat er heel wat maatregelen en instrumenten zijn voor wie instroomt in en doorstroomt doorheen het hoger onderwijs. De combinatie van al deze maatregelen en instrumenten maakt het voor studenten niet evident om het overzicht te bewaren. Wat is er nodig om de instroom en succesvolle doorstroom in het hoger onderwijs te faciliteren? En wat belemmert die instroom en doorstroom? De Vlor wil met een advies bijdragen aan de verdere ontwikkeling van een visie rond instroom en doorstroom in het hoger onderwijs.