Werkprogramma 2025-2026: Recht op leren in onderwijs
Hoe kan onderwijs het recht op leren voor iedereen, van jong tot oud, garanderen? Het is een vraagstuk dat in onze Agenda voor Onderwijsbeleid al prominent aanwezig was. Dat is gegroeid vanuit de vaststelling dat het recht op leren op verschillende manieren en voor verschillende onderwijsniveaus, onder druk komt te staan. Denk aan capaciteitstekorten, schooluitval, drempels bij overgangen, …
Rond dit vraagstuk bouwt de Vlaamse Onderwijsraad een thematische lijn uit We werken inhoudelijk in de diepte tijdens een langere periode en over onderwijsniveaus heen. We hebben ondervonden dat recht op leren in onderwijs een vraagstuk is dat mensen in beweging brengt en beroert, zowel in de Vlor als daarbuiten.
We diepen dit thema een jaar lang uit via een strategische verkenning die zal uitmonden in een publicatie. Een strategische verkenning is een instrument dat we gebruiken in de Vlaamse Onderwijsraad, om via bijdragen van verschillende deskundigen een thema grondig uit te diepen en aan kennisopbouw te doen tussen alle leden. Het resultaat van een strategische verkenning bevat geen standpunten van de Vlaamse Onderwijsraad, maar is een stevig onderbouwde bron om in advieswerk mee aan de slag te gaan en de gesprekken in de Vlor te verrijken.
Deze strategische verkenning wordt gecoördineerd door een denkgroep. Die heeft de vraagstelling uitgewerkt en voorgelegd aan deskundigen. Een eerste studiedag heeft al plaats gevonden op 1 oktober, met verschillende onderzoekers als spreker. Zij zullen bijdragen aan de uiteindelijke publicatie, die verwacht wordt in het begin van volgend werkjaar. De studiedag belichtte het onderwijs als publiek en democratisch goed en bracht mogelijke drempels voor het recht op leren in kaart. Op basis van de bijdragen van de deskundigen schrijft de denkgroep een synthesetekst die deel uitmaakt van de publicatie.