Werkprogramma 2025-2026: Ambitieus en kwaliteitsvol onderwijs

Uitrol minimumdoelen basisonderwijs

De minimumdoelen basisonderwijs zijn sinds 1 september 2025 principieel van kracht. Tijdens de beleidsvoorbereidende fase adviseerde de Vlaamse Onderwijsraad op verschillende momenten. Daarbij wees de raad onder meer op het belang van gerichte ondersteuning en voldoende tijd en ruimte voor professionalisering om de beoogde vernieuwing te doen slagen. Een kwaliteitsverbetering in het basisonderwijs staat voorop, met een positieve impact op de gelijke onderwijskansen van elk kind. 

Vanuit de zorg om de kwaliteit van het basisonderwijs en het belang van een succesvolle implementatie, blijft de raad het verdere verloop van de implementatie ter sprake brengen en verkennen.  De raad zet daarbij in op een verdere uitwisseling tussen de raad en de actoren die op macroniveau bij de implementatie een rol opnemen, zoals de pedagogische begeleidingsdiensten, de vertegenwoordigers van de onderwijsinspectie en Leerpunt. Zo wil de raad bijdragen aan informatiedeling tussen de verschillende onderwijspartners, verbinding door dialoog en gezamenlijke reflectie op de kansen en de mogelijke valkuilen.

Ook volgt de raad op hoe de onderwijshervorming in het basisonderwijs impact zal hebben op het secundair onderwijs. De overheid plant een vervolgtraject in het secundair onderwijs. 

Actieplan duaal leren

Het actieplan duaal leren heeft als doel om duaal leren (verder) uit te bouwen als een krachtige leerweg binnen het secundair onderwijs. De acties zijn in de eerste plaats gericht op het gewoon secundair onderwijs, met een mogelijk effect op het buitengewoon secundair onderwijs. De Vlor pleitte in zijn advies voor een betere stroomlijning en sterkere trajectbegeleiding.