Werkprogramma 2025-2026: Ambitieus en kwaliteitsvol onderwijs

Uitrol minimumdoelen basisonderwijs

De minimumdoelen basisonderwijs zijn sinds 1 september 2025 principieel van kracht. Tijdens de beleidsvoorbereidende fase adviseerde de Vlaamse Onderwijsraad op verschillende momenten. Daarbij wees de raad onder meer op het belang van gerichte ondersteuning en voldoende tijd en ruimte voor professionalisering om de beoogde vernieuwing te doen slagen. Een kwaliteitsverbetering in het basisonderwijs staat voorop, met een positieve impact op de gelijke onderwijskansen van elk kind. 

Vanuit de zorg om de kwaliteit van het basisonderwijs en het belang van een succesvolle implementatie, blijft de raad het verdere verloop van de implementatie ter sprake brengen en verkennen.  De raad zet daarbij in op een verdere uitwisseling tussen de raad en de actoren die op macroniveau bij de implementatie een rol opnemen, zoals de pedagogische begeleidingsdiensten, de vertegenwoordigers van de onderwijsinspectie en Leerpunt. Zo wil de raad bijdragen aan informatiedeling tussen de verschillende onderwijspartners, verbinding door dialoog en gezamenlijke reflectie op de kansen en de mogelijke valkuilen.

Ook volgt de raad op hoe de onderwijshervorming in het basisonderwijs impact zal hebben op het secundair onderwijs. De overheid plant een vervolgtraject in het secundair onderwijs. 

Actieplan duaal leren

Het actieplan duaal leren heeft als doel om duaal leren (verder) uit te bouwen als een krachtige leerweg binnen het secundair onderwijs. De acties zijn in de eerste plaats gericht op het gewoon secundair onderwijs, met een mogelijk effect op het buitengewoon secundair onderwijs. De Vlor pleitte in zijn advies voor een betere stroomlijning en sterkere trajectbegeleiding.

Uitwisseling met werkpartners over werkplekleren in hoger onderwijs

In 2018 bracht de Vlaamse Onderwijsraad advies uit over duaal leren in het hoger onderwijs. In dat advies stelden we vast dat in het hoger onderwijs de instellingen al heel flexibel en autonoom kunnen inspelen op de vraag naar werkplekleren. Hierboven een definitie van duaal leren construeren en een nieuw juridisch kader introduceren, leek de raad weinig zinvol en zou enkel zorgen voor begripsverwarring. De raad zag wel de meerwaarde in van werkplekleren in de opleidingen hoger onderwijs. 

Naar aanleiding van het meer recente onderwijsniveau-overstijgende advies van de Algemene Raad over duaal leren van 6 juli 2023 besloot de Vlaamse Onderwijsraad om een verdere denkoefening te starten over de versterking en evolutie van werkplekleren in het Hoger Onderwijs.

Op 7 oktober  vond er een intern seminarie plaats rond werkplekleren hoger onderwijs. In een eerste deel van het seminarie gaven sprekers uit verschillende onderwijsinstellingen een inzicht in de organisatie van werkplekleren binnen een concrete opleiding, wat de diversiteit en de nood aan flexibiliteit van werkplekleren aantoonde. Vervolgens ging de Raad Hoger Onderwijs in gesprek met het werkveld, met name de Commissie Onderwijs van de SERV. Centrale vragen waren: Welke vormen van werkplekleren worden er nu al ingericht? Wat zijn succesfactoren en welke drempels zijn er bij het uitrollen van werkplekleren? Hoe kijken onderwijs- en werkpartners naar het huidige werkplekleren in het hoger onderwijs? Welke toekomstige evoluties zijn wenselijk, en hoe zouden die verwezenlijkt moeten worden? Door ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en samen naar antwoorden te zoeken, streven we ernaar om alle partners in hun rol te versterken of willen we de verbinding met het werkveld versterken.