Werkprogramma 2025-2026: Welbevinden en mentaal welzijn
Actualisering visie op welbevinden
Via het overlegplatform Welbevinden blijft de Vlaamse Onderwijsraad zich toeleggen op welbevinden en anitpestbeleid, gekoppeld aan onderwijskwaliteit. Het platform doet aan informatiedeling en bespreekt evoluties en kansen om op beleidsniveau preventief te werken Dit sluit aan bij de beleidsnota Onderwijs waarin het belang van welbevinden van lerenden expliciet benoemd wordt als reële zorg van onderwijsinstellingen.
De visie op welbevinden die in de Vlaamse Onderwijsraad gehanteerd wordt, zal het komend najaar geactualiseerd worden. Deze visie ligt aan de basis van de Beleidsagenda 2024-2029 waarin de versterking van mentaal welzijn en een verbindend schoolklimaat als essentiële pijlers van kwaliteitsvol onderwijs worden benoemd. Bovendien wordt de visie meegenomen en geïntegreerd in meerdere adviezen en initiatieven en vormt het een rode draad in de standpunten van de Vlaamse Onderwijsraad.
In de actualisering van de visie laat het overlegplatform zich informeren door diverse (internationale en regionale) onderzoeken. De inzichten uit de nabesprekingen en de verwerking van de onderzoeken worden in de actualisering van de visie meegenomen. Zo blijft de Vlaamse Onderwijsraad actuele standpunten hanteren over het belang van het verbindend klimaat, het welbevinden van lerenden en onderwijsprofessionals en het participatief werken aan antipestbeleid.
Structurele versterking leerlingbegeleiding
De commissie leerlingenbegeleiding werkt aan een traject rond structurele versterking van de leerlingenbegeleiding en de samenwerking tussen CLB's, scholen en externe partners. Het vertrekpunt zijn diverse toelichtingen en signalen uit het werkveld zoals de open brief over jongeren met gedrags- en emotionele problemen, de bevraging over de CLB's, het rapport "Thuiszitters uit de schaduw" van het Kinderrechtencommissariaat en de Onderwijsspiegel 2025. Hiermee sluit het programma aan op de beleidsnota Onderwijs van minister Demir, waar mentaal welzijn beschouwd wordt als een belangrijk aandachtspunt voor het onderwijs en de CLB's aanspreekpunt zijn voor scholen.
Ontmoetingsdag met Agentschap Opgroeien
In samenwerking met Agentschap Opgroeien werd een ontmoetingsdag georganiseerd met als doel een deel van de grijze zones te verkennen tussen onderwijs en welzijn. De deelnemers gingen via dialoog en uitwisseling na hoe elk vanuit zijn eigenheid en verantwoordelijkheid de uitdagingen in het onderwijs kan opnemen en op de bestaande noden kunnen inspelen. Op basis van de uitwisseling wordt er na afloop van de ontmoetingsdag een intern rapport opgesteld om verdere stappen in de samenwerking te verkennen. Dit ligt in lijn met het voornemen van de minister van Onderwijs om de samenwerking tussen de CLB’s en het beleidsdomein Welzijn te versterken waarbij de CLB’s onderwijs en hulpverlening met elkaar moeten verbinden.
De toelichting en de nabespreking van het rapport "Thuiszitters uit de schaduw" van het Kinderrechtencommissariaat in december, bijgewoond door de verschillende deelraden en commissies en overlegplatformen, verrijkt het debat in de Vlaamse Onderwijsraad over het thema welbevinden en mentaal welzijn in het onderwijs.