Boost voor de B-stroomAdvies over de uitdagingen in de eerste graad B-stroom

De Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) ontving signalen uit het onderwijsveld over de uitdagingen waar scholen met een B-stroom mee worstelen. Intussen is ook de modernisering van het secundair onderwijs in de eerste graad al vijf jaar uitgerold. Naar aanleiding daarvan organiseerde de Vlor in maart 2024 een uitgebreide enquête en bevraging bij leerlingen, ouders en onderwijspersoneel uit de B-stroom. Op basis van de bevraging en uitgebreid cijfermateriaal schetsen we in dit advies de uitdagingen voor de B-stroom en doen we aanbevelingen om op die uitdagingen een antwoord te bieden.

Aanbevelingen

Alle leerlingen moeten maximale kansen krijgen om hun talenten te ontdekken, om bewust te kiezen, om een diploma te behalen. Bovendien moeten alle leerlingen op een school terecht kunnen, waar ze de begeleiding krijgen die ze nodig hebben. En dat geldt niet in het minst voor de meer kwetsbare groepen, zoals de leerlingen uit de eerste graad B-stroom. 

Capaciteitstekort

Uit verschillende regio’s komen er signalen dat er capaciteitstekorten en wachtlijsten zijn voor 1B.

  • Maak snel werk van een centrale monitoring van 1B (en bij uitbreiding van 2B).
  • Zet een wetenschappelijk onderzoek op om na te gaan waarom er in verhouding meer leerlingen in de B-stroom instromen. Dan kunnen er evidence informed structurele oplossingen uitgewerkt worden.  

Imago van de B-stroom

Taal is niet onschuldig. Woorden kunnen een oordeel inhouden of een bepaalde connotatie hebben. Zo voelen leerlingen uit de B-stroom zich niet gelijk aan leerlingen van de A-stroom: B klinkt minder goed dan A. 

  • Toon als overheid en als maatschappij waardering voor alle talenten en bijpassende opleidingen en beroepen 
  • Hanteer waarderend taalgebruik bij nieuwe regelgevende initiatieven en zorg voor positieve connotaties.

Nood aan meer ondersteuning

De B-stroom staat voor veel uitdagingen en bereikt een groep die gekenmerkt wordt door een grote diversiteit. In het advies zoomen we in op de uitdagingen zoals leraren ze ervaren:  leerlingenkenmerken, niveau en niveauverschillen, leer- en zorgnoden, gedragsproblemen,  problematische afwezigheden en ouderbetrokkenheid.

Enkele aanbevelingen om noden het hoofd te bieden:

  • Maak het mogelijk om op scholen multidisciplinaire teams te installeren. Deze teams kunnen inspelen op de eigenheid en de noden van de B-stroom. 
  • Maak het daarom mogelijk dat scholen voor zorg of andere vormen van ondersteuning andere profielen kunnen aanwerven om voor die ondersteuning te zorgen, zodat niet enkel leraren die taak kunnen opnemen. 
  • Veranker de werking van brugfiguren structureel. 
  • Zorg voor meer schoolnabije ondersteuning, waar elke school die hier nood aan heeft, een beroep op kan doen. 

Bekijk hier de hoorzitting in de Commissie Onderwijs van het Vlaams Parlement.

Download hier het volledige advies (PDF, 1.23MB)