Recht op leren
Strategische verkenning
Recht op leren in onderwijs: de publicatie
De strategische verkenning 'Recht op leren in onderwijs' verschijnt in september 2026 en wordt gecoördineerd door een denkgroep met leden uit de verschillende organisaties, aangevuld met enkele experten, met Imran Uddin (algemeen directeur Associatie KU Leuven) als voorzitter. De denkgroep zal in eerste instantie de vraagstelling uitwerken en legt ze voor aan deskundigen. Daarna maakt de denkgroep ook een synthesetekst op basis van de bijdragen van de deskundigen, en organiseert hij doorheen het traject één of meerdere seminaries of studiedagen.
Het recht op leren staat meer onder druk dan vroeger. Dat komt door een aantal maatschappelijke evoluties. Onze samenleving is diverser geworden, maar ook de stijgende levensduurte heeft een grote impact. Digitalisering is nog zo’n game changer.

Het recht op leren staat meer onder druk dan vroeger. Dat komt door een aantal maatschappelijke evoluties. Onze samenleving is diverser geworden, maar ook de stijgende levensduurte heeft een grote impact. Digitalisering is nog zo’n game changer. Het kan een grote hulp zijn om leren toegankelijker te maken, maar het kan de toegang tot het recht op leren ook net bemoeilijken. Dat recht op leren toegankelijk maken is een gedeelde verantwoordelijkheid. We moeten onderwijs toegankelijk maken voor elke lerende. Tegelijk moeten we lerenden versterken, zodat ze hun recht op leren ook effectief kunnen waarmaken.
Leren is natuurlijk belangrijk om je weg te vinden op de arbeidsmarkt, maar even goed om jezelf te ontplooien. Die brede kijk op leren willen we zeker bewaken.

Leren is natuurlijk belangrijk om je weg te vinden op de arbeidsmarkt, maar even goed om jezelf te ontplooien. Die brede kijk op leren willen we zeker bewaken. Het gaat ook over alle leeftijden, alle lagen van de bevolking. Elke burger heeft de behoefte en het recht om te leren.
Die uitdaging stelt zich niet overal op dezelfde manier. In het leerplichtonderwijs zet het lerarentekort zeker een rem op het recht op leren. In het hoger onderwijs zien we dan weer meer studenten op financiële drempels botsen. Voor studenten met een beperking is het ook niet altijd vanzelfsprekend om hun recht op leren waar te maken.
Het is duidelijk dat dat recht op leren onderwijs in zijn totaliteit raakt. We zullen daarom goede vragen formuleren en uitdiepen en een breed palet aan experts aan bod laten komen. Dat zal uitmonden in een of meerdere studiedagen én een publicatie, die op langere termijn de basis kan vormen voor toekomstig advieswerk.”