Samen duaal leren versterkenAdvies bij het actieplan voor Duaal Leren voor het secundair onderwijs in Vlaanderen

Het actieplan duaal leren heeft als doel om duaal leren (verder) uit te bouwen als een krachtige leerweg binnen het secundair onderwijs. De acties zijn in de eerste plaats gericht op het gewoon secundair onderwijs, met een mogelijk effect op het buitengewoon secundair onderwijs. 

De Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) is en blijft voorstander van duaal leren als onderwijskwalificerende leerweg. In zijn advies Grondige bijsturingen om van duaal leren een succes te maken uit 2023 stelde de raad echter vast dat er ondanks succesverhalen nog verschillende bijsturingen nodig waren om van duaal leren een sterke leerweg voor arbeidsrijpe jongeren te maken. Het is dus een goede zaak dat dit actieplan er is. 

Enkele algemene opmerkingen 

  • Na bijna 10 jaar duaal leren is het tijd om de rol- en taakverdeling van de verschillende partners te evalueren en opnieuw scherp te stellen. Het is belangrijk om met een helikopterblik en vanuit een gelijkwaardigheid van beide partners (onderwijs en werk) naar de huidige architectuur van duaal leren te kijken en te onderzoeken hoe die beter gestroomlijnd kan worden. Het Vlaams Partnerschap Duaal Leren is de aangewezen partner om het gesprek daarover te voeren.
  • Er wordt jammer genoeg geen actie voorzien om de trajectbegeleiding te versterken. Een goede en intensieve begeleiding zorgt nochtans voor succesverhalen, wat op zijn beurt bijdraagt aan een positief imago. 

Aanloopfase/Groeifase als alternatief traject

De Vlor verwijst naar zijn actieplan Groei- en kwalificatiekansen voor alle jongeren in het secundair onderwijs versterken. Daarin zijn de knelpunten voor onderwijsinstellingen al in kaart gebracht om aan de slag te gaan met leerlingen die niet klaar zijn om te leren en te participeren op een werkplek of op school . Dat gebeurde aan de hand van gesprekken met verschillende coördinatoren dbso (deeltijds beroepssecundair onderwijs) uit heel Vlaanderen en met leerlingen, leraren en  directies van verschillende centra voor leren en werken. Een veldverkenning kan nog nuttig zijn, maar mag niet vertragend werken.Bovendien zijn er ook al verschillende onderzoeken over de aanloopfase geweest, waarin problemen en drempels duidelijk aangestipt worden. De Vlor vraagt met aandrang om geen kostbare tijd te verliezen: deze kwetsbare doelgroep heeft snel een oplossing nodig. 

Download hier het volledige advies (PDF, 414.63KB)