Sessie 4/11: Inclusieve kunsteducatie in Nederland

Tijdens deze workshop maken we kennis met het project ‘Buddy’s op de academie’ geïnitieerd door Hanna Salonen. Het project is gericht op kennismaking met en het bevorderen van samenwerking tussen kunstenaars met een verstandelijke beperking en studenten van een docentenopleiding beeldende kunst en vormgeving.

Dit project had een emancipatorisch karakter. De doelen waren gericht om te leren van nieuwe ervaringen, verbreding en verdieping van wederzijdse kennis en kunde, en begrip over elkaars werelden binnen een praktijkgerichte setting. Het doel van dit project was tweeledig. Ten eerste om een podium te creëren voor de ontmoeting van verschillende type groepen binnen de kunstbeoefening die elkaar niet vaak ontmoeten of met elkaar samenwerken. Ten tweede de zichtbaarheid van één van deze doelgroep, te weten kunstenaars met een beperking, op de kunstacademie te vergroten. Deze participatiemogelijkheid is gecreëerd binnen het buddy project.

Het project was ontworpen en uitgevoerd in het kader van het onderzoek “Op weg naar inclusieve kunsteducatie” (Olav van den Brekel en Hanna Salonen, 2018). Het doel van dit onderzoek is het bestaande beeld van een aantal studenten van een docentenopleiding beeldende kunst en vormgeving over personen met een verstandelijke en of psychische beperking in beeld te brengen, en hoe het beeld ten aanzien van deze personen verandert na een actieve kennismaking tussen deze studenten en kunstenaars met deze beperkingen. Tevens is onderzocht wat zij leren van deze ontmoeting.