Sessie 2: Praktijkvoorbeelden uit het kunstonderwijs – domein muziek

In deze workshop maken we kennis met praktijkvoorbeelden uit het kunstonderwijs. We ontdekken en gaan in dialoog met ervaringsdeskundigen rond specifieke onderwijsnoden binnen het domein muziek.

  • Annelies Van Mol, in 2013 bekroond met de titel ‘leraar van het jaar’ richtte in tien jaar geleden het inclusief muzieklabo op in de Academie van Wijnegem. Hier wordt er ervaringsgericht gemusiceerd en kunnen personen met een beperking op eigen tempo en via aangepaste methodes muziek leren spelen.
  • Luc Vanvaerenbergh (directeur) en Dana Susljic (leerkracht) van MA’GO! Antwerpen stellen het project ‘Muziek ontmoet het kind in het donker’ voor. Kinderen met gezichts en gehoorbeperkingen krijgen individuele lessen, notenleer wordt in braille gegeven samen met het volgen van pianolessen en samen met andere leerlingen van de academie wordt muziek gemaakt. Daarnaast stelt ook Veronica Joris (leerkracht) het project Zing Zang Zong, gericht op de integratie van vluchtelingen en kansarme kinderen binnen de academie.
  • De muziekacademie J.H. FIOCCO Schaarbeek organiseert een aanbod muziek en woord in Ganspoel, een internaat voor leerlingen buitengewoon onderwijs van 8 tot 21 jaar. Het aanbod is erg gevarieerd en afgestemd op de interesses en behoeften van de kinderen: groepslessen en individuele lessen, creëren van melodieën, musiceren in groep. Hilde Valcke, directeur, licht toe.