Bijdragen aan School <3 onderzoek: onderwijsprofessionals

Heb je zelf een onderzoek in je klas of school opgezet, ben je zelf actief aan de slag gegaan met onderzoeksresultaten of heb je actief samengewerkt met een onderzoeker, collega, leerlingen, pedagogisch begeleider, …? Deel dan je ervaringen met collega’s en onderzoekers op onze inspiratiedag. Wat heb je onderzocht, op welke wijze heb je dat aangepakt, waar heb je informatie gezocht, met wie heb je samengewerkt, wat heb je gedaan met je data, wat liep heel goed, waar liep je tegen aan, … en vooral: wat heb je ervan geleerd? Dat willen collega’s, pedagogisch begeleiders en onderzoekers graag horen.

Voor de voorstelling van praktijkverhalen op de inspiratiedag ‘School ♡ onderzoek’ zijn meerdere formats voorzien. Je kan je verhaal op verschillende manieren brengen: via een presentatie van je onderzoek, een rondetafelgesprek, …  Je kan je verhaal alleen brengen, met je collega’s, maar ook met de pedagogisch begeleider die je ondersteund heeft en/of de onderzoeker waar je eventueel mee samengewerkt hebt. Kortom, hoe je het invult, is volledig je eigen keuze. Kies dat format waarin jouw verhaal het best tot zijn recht komt:

  1. Presentatie + dialoog (90 min.) : Een of meer presentatoren stellen hun onderzoeksproces én de resultaten voor. Ze gaan hierover in interactie met het publiek.
  1. Praatcafé (rondetafel of speeddate met onderzoekers): Onderzoekers en onderwijsprofessionals gaan met elkaar in gesprek over een actueel onderwijsthema, beide vanuit hun eigen kennis en ervaring. Het vertrekpunt is een leervraag uit de praktijk of een inzicht uit onderzoek. Dit krijgt vorm als een rondetafelgesprek of een speeddate, afhankelijk van het aantal deelnemers en de duurtijd (te bepalen). Geef in jouw voorstel aan welke leervragen je hebt en over welke thema’s je in gesprek wenst te gaan.
  1. Poster: Je stelt je onderzoek op overzichtelijke wijze voor op een poster (formaat A0) en licht je het toe aan geïnteresseerde passanten tijdens een posterbeurs.

Ben je overtuigd?

Vul het onderstaande formulier in en stuur het als Word-document uiterlijk op 22 november 2019 naar schoolhartjeonderzoek@ond.vlaanderen.be. Je kan meerdere voorstellen indienen, maar graag een formulier per voorstel.

De ingediende voorstellen worden gelezen in functie van praktijkrelevantie en interactief karakter. Je hoort uiterlijk op 7 januari 2020 of uw voorstel geselecteerd is samen met meer gerichte instructies over het format.

Vragen of meer info? Aarzel niet om contact op te nemen: marleen.colpin@vlor.be of katrijn.ballet@ond.vlaanderen.be