Advies over de aanvragen tot programmatie in het gewoon secundair onderwijs 2015-2016
De Vlor beraadde zich over 177 aanvragen voor structuuronderdelen die programmeerbaar zijn mits goedkeuring door de Vlaamse Regering en 3 aanvragen voor programmatie van niet-programmeerbare studierichtingen voor het schooljaar 2015-2016.
Criteria
De regelgeving over de programmeerbare structuuronderdelen mits goedkeuring door de Vlaamse Regering is sinds vorig schooljaar niet veranderd. Het is dus mogelijk om bij de beoordeling van die dossiers dezelfde criteria te gebruiken als voor de aanvragen die vorig schooljaar werden ingediend. De Vlor beoordeelt elk dossier in zijn geheel en beoordeelt ook steeds op basis van de kwaliteit van het dossier. Daarbij houdt zij rekening met volgende criteria:- De programmatie beantwoordt aan de behoeften, zowel kwantitatief als kwalitatief, inzake onderwijsaanbod binnen de onderwijszone in kwestie. Daaronder kan ook vallen:
- De programmatie van een structuuronderdeel als noodzakelijke onderbouw van een al bestaand bovenliggend studieaanbod.
- De programmatie van studierichtingen op het niveau van de derde graad aso die een hergroepering zijn van de bestaande polen en die één van de studierichtingen is zoals opgesomd in bijlage 3 van de omzendbrief over het studieaanbod in het voltijds secundair onderwijs van 15/02/1999 (SO 60)
- De programmatie sluit inhoudelijk aan bij een objectief vastgestelde behoefte op de arbeidsmarkt.
Daaronder kan ook vallen:
- De programmatie van een structuuronderdeel waarbij een wettelijke grondslag vereist is om bepaalde beroepen te kunnen uitoefenen.
- De programmatie van – per definitie arbeidsmarktgerelateerd – Se-n-Se waarmee de leerlingen een bijkomende beroepskwalificatie verwerven.
- De programmatie zorgt voor de studiecontinuïteit van de leerlingen binnen de school of scholengemeenschap.
- De programmatie past in een convenant.
- De programmatie betreft een STEM-gerelateerd structuuronderdeel.