Gezondheidsbevordering op school

Scholen ondersteunen in een gezondheidsbeleid op maat van hun leerlingen

 

Het project gezondheidsbevordering werd opgestart met het oog op het ontwikkelen en uitvoeren van een strategisch plan voor gezondheidsbevordering in het basis- en secundair onderwijs.

De commissie Gezondheidsbevordering was een overlegorgaan binnen de Vlor met vertegenwoordigers uit het onderwijs, de overheid en de gezondheidssector. De commissie stelde een actieplan op om het gezondheidsbeleid in de Vlaamse scholen te ondersteunen. Dat wilde schoolteams en toekomstige leraren vertrouwd maken met de 'Gezonde school', een methodiek om van scholen gezonde leeromgevingen te maken. Deze beoogt veranderingen door gezondheidseducatie, structurele maatregelen en afspraken en het opsporen en begeleiden van problemen. Dit gebeurt op niveaus van de individuele leerling, de klas, de school en de schoolomgeving. Gezondheid heeft, volgens de brede benadering van de Wereldgezondheidsorganisatie, een fysieke, mentale en sociale dimensie.

Website en publicatie

Om gezondheidsbevordering voor scholen praktisch en toegankelijk te houden, was er de website www.gezondopschool.be. Leraren, schoolteams, leerlingen en ouders vonden er linken naar expertisecentra, methodieken voor evaluatie en voor concrete acties, linken naar informatiebronnen en organisaties en praktijkvoorbeelden. Vanaf 2015 leidt deze website om naar www.gezondeschool.be. Om Vlaamse scholen te ondersteunen een gezondheidsbeleid uit te werken, werkte de commissie Gezondheidsbevordering ook de publicatie 'Vitaminen voor een gezondheidsbeleid' op school uit.

Partnerorganisaties

Een school staat er niet alleen voor. Op regionaal vlak hebben ook de lokale gezondheidsnetwerken (Logo) en de centra voor leerlingenbegeleiding (CLB) de taak om scholen te ondersteunen bij het ontwikkelen van een gezondheidsbeleid. Op vraag verstrekken zij schoolteams deskundige informatie bij de keuze, de planning en de uitvoering van concrete acties. Ook voor de pedagogische begeleiders is een taak weggelegd: scholen kunnen en moeten ook op hen een beroep doen om hun gezondheidsbeleid te realiseren.

Expertisecentra organiseren opleiding, vertalen wetenschappelijke informatie naar het gewenste schoolniveau en ontwikkelen acties en materialen ten behoeve van scholen.