Wat is de beste strategie om te onderwijzen?

Het debat over onderwijskwaliteit speelt zich voor een stuk af boven de hoofden van leraren en doet soms onrecht aan de complexe realiteit van de dagelijkse onderwijspraktijk. Tegelijk doet de nadruk op onderwijseffectiviteit en het bereiken van de beoogde leerresultaten een sterk appel op de leraar.

In deze sessie verbinden we het debat over de dalende leerresultaten met een visie op de professionaliteit van de leraar en denken we verder na over de beleidsimplicaties.  

Programma

Inleiding

Een helikopterzicht doorheen de jaren vanuit de Vlor door Katrien Persoons en Simon Grymonprez, stafmedewerkers Vlor

Keynote door professor Jan Eelen,

Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen (KU Leuven)

Praktijkgetuigenis door Maité Schiepers, 

coördinerend directeur Sint-Gorik Scholengemeenschap Brussel / lid van de Algemene Raad en de Raad Secundair Onderwijs

Dialoog

  • Marianne Coopman, secretaris COV / lid van de Algemene Raad van de Vlor

  • Andries Valcke, hoofdadviseur pedagogische begeleidingsdienst GO!

  • Marte Van Ootegem, ondervoorzitter VSK

moderator: Saskia Lieveyns, coördinator pedagogische begeleidsdiensten GO! / voorzitter van de Raad Secundair Onderwijs van de Vlor

Thema's: 

Kwaliteitstoezicht en kwaliteitszorg 

Onderwijspersoneel