Themazetting OBPWO 2025Advies over het ontwerp van themazetting voor het Onderwijskundig Beleids- en Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek 2025

De Vlaamse Onderwijsraad geeft elk jaar advies over de thema’s voor het ontwerp van themazetting voor OBPWO. Voor 2025 zijn dat:

  1. Onderzoek naar het in kaart brengen van cognitieve vaardigheden, leerprestaties en leerwinst doorheen de hele schoolloopbaan
  2. Focus op schoolniveau: leerprestaties en leerwinst
  3. Focus op systeemniveau: wat zijn verklarende factoren voor trends, leerwinst en trends in leerwinst?
  4. Gebruik van (digitale) leermiddelen in het Vlaamse onderwijs

Het ontwerp wil bijdragen aan een versterking van de onderwijskwaliteit en focust op het basis- en secundair onderwijs, behalve thema 1, dat ook betrekking heeft op het hoger onderwijs. 

De Vlaamse Onderwijsraad apprecieert de voortzetting van OBPWO in de nieuwe legislatuur. OBPWO biedt immers mogelijkheden om een brede kennisbasis voor alle onderwijsniveaus te voorzien en zo een meerwaarde te vormen voor het hele onderwijsveld. We vinden het wel jammer dat enkel het basis- en het secundair onderwijs (en het hoger onderwijs in thema 1) in deze themazetting gevat zijn. Ook andere onderwijsniveaus en -vormen, zoals het volwassenenonderwijs en het deeltijds kunstonderwijs, hebben duidelijke noden aan onderzoek en zijn bovendien niet gevat in de opdrachten van Leerpunt.

We hebben de vier thema’s gescreend op basis van de criteria die we ook in eerdere adviezen over OBPWO-themazettingen hanteerden: pertinentie, voldoende ruimte voor onderzoekers, voldoende focus en haalbaarheid.  

Download hier het volledige advies (PDF, 382.67KB)