Sessie 9: Praktijkvoorbeelden uit het kunstonderwijs – domein woord en beeldende kunsten

In deze workshop maken we kennis met praktijkvoorbeelden uit het kunstonderwijs. We ontdekken en gaan in dialoog met ervaringsdeskundigen rond specifieke onderwijsnoden binnen het domein woord.

De Academie Oudenaarde wil toegankelijk zijn voor leerlingen van alle onderwijsvormen, ook voor kinderen en jongeren uit het buitengewoon onderwijs (BuLO en BuSO). De academie werk zowel projectmatig als inclusief met leerlingen met een verstandelijke en/of fysieke beperking. Soms worden er groepen gevormd volgens de eigen mogelijkheden. De leerstof en de aanpak worden afgestemd op de noden en behoeften van leerlingen die speciale ondersteuning nodig hebben, zodat zij kunnen leren in de zone van naaste ontwikkeling. Geert De Praetere, directeur van de academie van Oudenaarde, licht toe.

In de Sint-Lukas kunsthumaniora is zorg een opdracht voor elke medewerker en werd een een zorgcontinuüm uitgebouwd. Jaren geleden is de academie gestart met zorg voor leerlingen met leerstoornissen en dat is tot op vandaag uitgegroeid tot een zorgbeleid voor alle leerlingen, ook die die via het M-decreet instromen. Directeur Kris Bauwens licht toe.