Werkprogramma 2025-2026: Onderwijs in de samenleving
Wat mag de samenleving van onderwijs verwachten, en omgekeerd? Dat is het maatschappelijk vraagstuk dat in deze thematische lijn centraal staat. De toegenomen complexiteit van de samenleving stelt nieuwe verwachtingen aan ons onderwijs, want de samenleving stopt niet aan de schoolpoort. Ze komt de school binnen en zet druk op het onderwijsveld. Hoe kunnen we ruimte creëren voor onderwijsinstellingen om zich te focussen op hun kerntaak zonder maatschappelijke uitdagingen met impact op het leerproces uit het oog te verliezen? Welke rol kunnen andere beleidsdomeinen hierin spelen? Structurele antwoorden, die verschillende domeinen verbinden, ontbreken vooralsnog.
Er is nood aan een sterkere band tussen onderwijs en maatschappij en aan samenwerking met andere beleidsdomeinen. Dat komt vaak terug in beleidsteksten en in onze adviezen. Het is ook een van de centrale boodschappen in de Agenda voor Onderwijsbeleid 2024-2029. De Vlaamse Onderwijsraad wil die verbinding tussen onderwijs en andere beleidsdomeinen maken en het debat verrijken.
We bekijken dit vraagstuk met een brede blik. Inmiddels is een participatief traject opgestart, met een online en offline discussieplatform, Iedereen bij de les, met tien stellingen over de rol van onderwijs en andere maatschappelijke actoren in de samenleving. Het platform loopt tot eind 2025. Daarna gaan we een verdiepende fase in, die start met een studiedag in het voorjaar van 2026.
Door participatief te werken, verrijken we de representatieve werking van de Vlaamse Onderwijsraad en bevragen we actief de mensen uit het onderwijsveld en daarbuiten. Het sluit aan bij de visie op de Vlaamse Onderwijsraad als open huis en de wens om (rechtstreeks) aansluiting te vinden bij de praktijk en wat er breed maatschappelijk leeft.