Advies over het Voortgangsrapport 2010 van het Vlaams Actieplan Armoedebestrijding 2010-2014

De Vlor bracht advies uit over het Voortgangsrapport 2010 van het Vlaams Actieplan Armoedebestrijding 2010-2014. Hij deed dat vooral om principiële en ethische redenen. Bestaansonzekerheid, armoede en sociale en culturele uitsluiting vormen immers een inbreuk op de universele mensenrechten. Internationaal onderzoek leert bovendien dat onderwijsresultaten in zeer sterke mate mee bepalen welke plaats men later op de arbeidsmarkt inneemt – en dus ook welk risico men loopt op werkloosheid, armoede en sociale uitsluiting. Armoede bannen moet een bekommernis zijn van iedereen die van ver of nabij bij onderwijs betrokken is. Het behoort tot de gewone opdrachten van elke school om leerlingen in armoede een rijkdom aan vaardigheden mee te geven die het risico op werkloosheid, armoede en sociale uitsluiting verkleinen. Leerkrachten en het hele schoolteam hebben vaardigheden nodig om armoede te herkennen en om leerlingen die in armoede leven optimale ontwikkelingskansen te bieden. Die kansen kunnen scholen en onderwijsinstellingen maar blijven realiseren als ook de overheid inzet op laagdrempeligheid, toegankelijkheid en onderwijskwaliteit voor iedereen. De Vlor vindt dat elke interventie in de onderwijscontext de autonomie van de betrokken leerlingen en ouders moet vergroten. Daarom blijft begeleiden naar meer autonomie en empowerment de rode draad van dit advies.
Download hier het volledige advies (PDF, 200.52KB)